Den Haag, Stad van Kansen en Ambities Groei laten werken voor een mooie en leefbfbare stad Gebiedsontwikkelingen: bouwen waar de stad er beter van wordt Het Central Innovation District Dit is het gebied tussen en rondom de stations HS, CS en Laan van NOI. Dit gebied ontwikkelt zich tot een internationaal competitief economisch district. Een groot deel van de stedelijijke groei krijijgt hier gestalte. Wijij zien dit als (een) economisch hart van de stad waar iedereen aan mee kan doen en waar heel Den Haag van profifiteert. Een duurzaam, leefbfbaar en inclusief hart met een uitstekende bereikbaarheid en internationale aantrekkingskracht. Zo ontstaat een integrale investeringsagenda gericht op economische, fysiek-ruimtelijijke en sociale ontwikkeling van dit gebied. In het Central Innovation District investeren we in de volgende gebiedsontwikkelingen: • Campusboulevard Schedeldoekshaven & Prins Bernardviaduct We ontwikkelen de Schedeldoekshaven en het Prins Bernhardviaduct tot een stedelijijke boulevard. Deze boulevard vormt de verbinding tussen de Grotiusplaats, Den Haag Centraal en het Spuikwartier. We bieden er ruimte voor woningbouw, de uitbreiding van de Universiteit Leiden en de herhuisvesting van de Koninklijijke Bibliotheek aan de campusboulevard. • Knooppunt Laan van Nieuw Oost Indiëë Station Laan van NOI moet zich ontwikkelen tot een volwaardige stadsentree voor zowel Den Haag als Voorburg, inclusief een hoogwaardig Stationsplein en een nieuwe spooronder- doorgang naar de Van Alphenstraat; Samen met de gemeente Leidschendam-Voorburg, NS en ProRail verbeteren we het fifietsparkeren, versterken en en verbeteren we de verlichting van de fifiets- en looproutes in het gebied en de ecologische verbindingszone. We maken een nieuw planologisch kader, ook voor het voormalig Ministerie van SZW. Ook in dit gebied is ruimte voor meer woningbouw. • Overkluizing Utrechtsebaan (A12)/ CS Oost De Utrechtsebaan vormt letterlijijk een barrièère tussen de binnenstad en het Bezuidenhout/ het Beatrixkwartier. Met het overkluizen van de Utrechtsebaan wordt deze barrièère geslecht en ontstaat ruimte voor zowel de bouw van woningen als de mogelijijkheid om de openbare ruimte tussen de Malietoren en de Grotiusplaats aantrekkelijijker en groener te maken. Met het Rijijk werken we de plannen voor het gebied CS-Oost uit tot concrete initiatieven voor rijijkshuisvesting en/of woningbouw. We blijijven met het Rijijk en ProRail in gesprek over de kansen om de renovatie van het spooremplacement te combineren met de gebiedsontwikkeling. 16 COALITIEAKKOORD 2018 - 2022