Perspectief van de Hagenaar Wijij willen de dienstverlening en participatie zoveel mogelijijk vanuit het perspectief van de Hagenaar, bewoner en ondernemer organiseren. Er zijijn veel slagen gemaakt en toch ligt er nog een grote opgave. In de volle breedte van onze gemeentelijijke organisatie passen we onze houding aan. Onze blik en ons handelen is gericht op ‘wat kan wel‘, in plaats van ‘wat kan niet’. We maken gebruik van de Haagse kracht door zo vroeg mogelijijk bewoners, ondernemers en andere stake- holders bijij de besluitvorming te betrekken. Onze diensten, die we digitaal en verspreid over de stad aanbieden, organiseren we laagdrempeliger en logischer. Hierdoor kunnen bewoners ons zowel digitaal als fysiek beter vinden en kunnen meer vragen ‘op locatie’ worden opgelost. De stadsdeel- organisatie speelt hierbijij een belangrijijke rol als klankbord en voor de informatievoorziening voor de wijijk en de buurt. Wijij willen die rol van de stadsdeelorganisatie verder uitbouwen. Wijij willen daarnaast Hagenaars zo veel mogelijijk actief betrekken bijij beslissingen die voor hen relevant zijijn, zoals de inrichting van hun buurt. Dit doen wijij onder andere door aanspreekbaar te zijijn en mensen op te zoeken, bijijvoorbeeld door in de stad (mobiele) spreekuren te houden. We blijijven daarnaast experimenteren met manieren om de mensen te betrekken bijij keuzes voor de stad, de buurt en de wijijk. Dienstverlening en digitalisering Als het gaat om de dienstverlening is het belangrijijk dat inwoners en ondernemers de mogelijijkheid houden om te kiezen voor persoonlijijk contact. Bewoners worden niet alleen via de bewoners- organisaties geraadpleegd, maar ook inidividueel, bijijvoorbeeld door middel van mailings. De Strategienota Dienstverlening vormt de basis voor de verdere verbeteringen van de gemeentelijijke dienstverlening. We kiezen voor een wendbare ambtelijijke organisatie die opgavegericht werkt. Digitalisering heeft een steeds grotere impact op de maatschappijij en daarmee op iedereen die woont en werkt in Den Haag. Naast de fysieke stad, begint er een digitale stad te ontstaan met nieuwe kansen, vraagstukken en bedreigingen. Digitale mogelijijkheden worden beter benut.Onze inzet op verdere digitalisering van de dienstverlening moet er voor zorgen dat diensten en producten sneller, eenvoudiger en toegankelijijker worden geleverd aan burgers, bedrijijven en organisaties in de stad. Gemeentelijijke diensten en producten zullen daardoor steeds meer tijijd en plaats onafhfhankelijijk (digitaal) geleverd worden. Inwoners en bedrijijven moeten daarbijij optimale toegang hebben tot informatie. Dat is van belang voor de democratische controle, de keuzevrijijheid, zeggenschap en betrokkenheid. De gemeente gaat voort met het verder en klantvriendelijijk en zoveel mogelijijk op basis van open data ontsluiten van openbare informatie. Privacy speelt bijij deze ontwikkelingen een cruciale rol. Zorgvuldige omgang van de gemeente met de data over iedereen die woont en werkt in Den Haag is uitgangspunt. Dat vergt dat onze systemen goed beveiligd zijijn en minimaal voldoen aan de geldende normen. Dataveiligheid is ook van belang voor onze partners in de stad. We stimuleren de kennisvergroting in het MKB om weerstand te bieden aan de gevaren van cybercrime. 50 COALITIEAKKOORD 2018 - 2022