OCW_Sportnota - page 48

In het plan is verder aandacht voor:
satellietclubs: de mogelijkheden voor (her)waardering van het verenigingsleven door
samenwerking tussen sportorganisaties, scholen, bedrijfsleven en zorg-, buurt- en wel­
zijnsorganisaties. Binnen de wijk, maar vooral ook cross-stedelijk, bijvoorbeeld faciliteren
van sterke verenigingen om naar de wijk te komen in de vorm van een satelliet, alliantie
of wijksportvereniging;
werven en opleiden van vrijwilligers (train de trainer): investeren in
het opleiden van mensen door het inzetten van succesvolle concep­
ten als ‘Train de Trainer’ en ‘Meedoen, leren en winnen’ en door het
uitbouwen van bestaande scholarships programma’s;
het stimuleren van zelforganisatie door samenwerking met opbouw-
en welzijnswerk;
het wegnemen van drempels door samenwerking met organisaties die bewoners al aan
zich gebonden hebben zoals moskeeën, migrantenorganisaties, buurtorganisaties en
scholen;
inzet van instrumenten als de Ooievaarspas en Stichting Leergeld die de financiële drem­
pels voor Hagenaars met een kleine beurs verlagen;
andere mogelijkheden voor structureel sporten in de wijk die mogelijk beter aansluiten
op specifieke voorkeuren en behoeften, zoals laagdrempelige sportinstuiven (wijkacti­
viteiten), sporten binnen informele netwerken en ongeorganiseerd sporten, maar ook
andere sportorganisaties die een rol kunnen en willen spelen;
aansluiten op de toenemende behoefte van mensen om te sporten waar, wanneer en met
wie ze willen door het ontwikkelen van een flexibeler en voor sommige groepen beter
passend aanbod;
afstemming en samenwerking met gebiedsgerichte teams en sociale wijkzorgteams;
intensiveren van de samenwerking met scholen door meer focus te leggen op het berei­
ken van niet-actieve kinderen in het kennismakingsaanbod;
ontwikkelen van een sporten-op-recept structuur door het stimuleren van samenwerking
tussen sportaanbieders en eerstelijnszorg en door deals te sluiten met zorgverzekeraars;
inzetten van communicatie-uitingen (zoals sport- en beweegwijzers) en campagnes om
sport en bewegen onder de aandacht te brengen van verschillende doelgroepen en be­
trokken partijen en hen bewust te maken van het belang ervan.
Communicatieuitingen
en campagnes kunnen
sport en bewegen onder
de aandacht brengen van
verschillende doelgroepen
en betrokken partijen en
hen bewust maken van het
belang ervan.
Het bereiken, verleiden en
verbinden van groepen die
dit het hardst nodig hebben is
cruciaal.
48
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...76
Powered by FlippingBook