Passend onderwijijs Het reguliere onderwijijs is niet voor alle leerlingen toereikend. Sommigen hebben iets anders nodig, zorgleerlingen die bijijvoorbeeld een specififieke methodiek of extra zorg en begeleiding nodig hebben, of hoogbegaafde kinderen en voorlopers die op een andere manier uitgedaagd willen worden. Met de invoering van de Wet passend onderwijijs is het onderwijijs verantwoordelijijk voor een passende onderwijijsplek voor deze leerlingen. Altijijd in gezamenlijijkheid met de ouders. We blijijven ons inzetten voor passend onderwijijs, waar mogelijijk binnen het reguliere onderwijijs, en als het nodig is met bijijvoorbeeld speciaal onderwijijs. Aanpak lerarentekort Een andere prioriteit van ons is de aanpak van het lerarentekort. De leraar vormt het fundament voor kwalitatief goed onderwijijs. Leraren verdienen het dan ook dat we in hen investeren. De aanpak lerarentekort en de wervingscampagne voor het aantrekken van leraren wordt gecontinueerd. Ook staan we open voor ideeëën uit de samenleving om het lerarentekort op te lossen. De komst van een Haagse lerarenopleiding in het voorgezet onderwijijs, waarin aandacht is voor de specififieke groot- stedelijijke problematiek, is hiervoor van groot belang. Wijij gaan ons hiervoor dan ook maximaal inspannen. De inzet van conciëërges en klassen- of onderwijijsassistenten is een maatregel waarmee we bijijdragen aan het ondersteunen van Haagse leraren. Goed burgerschap Onderwijijs heeft ook een rol bijij de ontwikkeling van kinderen en jongeren tot burgers die in staat zijijn om samen de samenleving vorm te geven. Daarom krijijgt burgerschap expliciet aandacht in het onderwijijs. Hoe vervul je in de Nederlandse democratische rechtsstaat je rol? En hoe kan je de stroom aan digitale informatie op waarde schatten? In de complexer wordende samenleving met alle grootstedelijijke uitdagingen die Den Haag kent, kunnen leraren hierbijij op onze waardering en steun rekenen. Binnen het onderwijijs moet er specififieke aandacht zijijn om alle vormen van wijij-zijij denken en discriminatie tegen te gaan (zoals antisemitisme, discriminatie van moslims, homohaat, et cetera.) Dit zou kunnen met speciale lesprogramma’s, excursies naar bijijvoorbeeld Westerbork of Auschwitz, of deelname aan culturele projecten met dit thema. Ook ondersteunen we de Coming Out Week, een campagne gericht op de acceptatie van diversiteit in seksuele oriëëntatie en genderidentiteit. We hebben ook aandacht voor het bestrijijden van pesten. Elke school werkt met een anti-pest programma. 58 COALITIEAKKOORD 2018 - 2022