Page 31 180592_BSD_BW_Coalitieakkoord_2018_v5_toegankelijk.pdf Full Version
							
                                   Snel Openbaar Vervoer
Den Haag is met de hoge bevolkingsdichtheid uitermate geschikte voor een fifijnmazig, snel en toegankelijijk openbaarvervoernetwerk. Door het grote aantal reizigers kunnen we zorgen voor een ruime dienstregeling met hoge frequentie, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Om meer mensen te verleiden gebruik te maken van het openbaar vervoer en om de huidige overbelasting van het tram- en randstadrailnetwerk te verbeteren, investeren wijij de komende jaren fors in de Schaalsprong OV. Dit betekent dat de mogelijijkheid van een metrolijijn vanaf Leidschenveen via het ADO stadion, De Binckhorst, Station CS naar Scheveningen met een aftakking naar de Internationale Zone wordt verkend. Ook onderzoeken we de mogelijijkheid van een metrolijijn vanaf de tramtunnel richting Leyenburg. Om de passagiersgroei nu al op te kunnen vangen, investeren we in ruime tramstellen en in optimalisering van de ruimte op het tramspoor. Ook onderzoeken we manieren om de reistijijd op tramtrajecten te versnellen.
Den Haag groeit buiten zijijn oorspronkelijijke bebouwingsgrenzen. Het blijijft daarom belangrijijk dat nieuwe wijijken zoals Vroondaal en het Norfolkterrein een goede OV-verbinding krijijgen. Voor de ontsluiting van het Norfolkterrein kiezen we niet voor een tram over de Westduinweg, maar kijijken we naar alternatieve tracéés. Als kortetermijijnoplossing gaat de al in het vervoersplan 2019 opgenomen E-bus rijijden tussen Madurodam en het Norfolkterrein. We willen het reizigerscomfort vergroten door meer service op de haltes en goede overstapmogelijijkheden van regionaal vervoer op stadsvervoer.
Als internationale Stad van Vrede en Recht zetten wijij ons in voor goede internationale verbindingen, zoals een directe verbinding met Düüsseldorf en goede aansluiting op de internationale treinen naar Brussel.
Ruimte voor de fifiets
Dankzijij de investeringen in de vorige periodes, bezit Den Haag inmiddels een flflink netwerk van snelle, vrijijliggende fifietsroutes, en van fifietsenstallingen. Het aantal afgelegde fifietskilometers groeit sterk en daarom blijijven we hierin investeren. De komende jaren wordt het sterfifietsnetwerk verder uitgebreid en de stallingscapaciteit zowel op drukke plekken (Buitenhof en Centraal Station), als in woonwijijken flflink uitgebreid voor alle soorten fifietsen. Er komt een programma om de combinatie openbaar vervoer en de fifiets te verbeteren met onder andere meer fifietsparkeerplekken bijij OV-haltes. Den Haag gaat met de aanbieders van deelfifietsen in gesprek om een gereguleerd aanbod van deze fifietsen mogelijijk te maken. De weesfifietsen aanpak wordt stadsbreed voortgezet. Om de drukke route tussen Centraal Station, Centrum en Scheveningen te verbeteren voor fifietser en auto wordt er een studie uitgevoerd naar een fifietstunnel onder de Zuid-Hollandlaan.
COALITIEAKKOORD 2018 - 2022 29