Page 32 180592_BSD_BW_Coalitieakkoord_2018_v5_toegankelijk.pdf Full Version
							
                                Den Haag, Stad van Kansen en Ambities Mobiliteit
Bereikbaarheid Den Haag
Ons centrum wordt aantrekkelijijker als er minder auto’s doorheen rijijden en als er minder auto’s op straat geparkeerd staan. Bezoekers die met de auto komen, worden daarom naar parkeergarages geleid. Doorgaand verkeer, zoals door de Prinsestraat, wordt omgeleid door het VerkeersCirculatie- Plan te optimaliseren door het Telderstracéé als ontsluitingsweg te gebruiken. De Mauritskade kan hierdoor als eenrichtingsweg worden ingericht en geeft daarmee meer ruimte aan wandelaars en fifietsers en ontlast zo ook de Archipelbuurt.
In samenhang met de schaalsprong OV wordt een studie gedaan hoe de verdieping van het Telderstracéé en het kruispunt met de Scheveningseweg kan worden vormgegeven. We onderzoeken een tweede of uitgebreide Malieveldgarage met een inrit vanaf de Utrechtsebaan.
Om ook de groei van het fifietsgebruik in het centrum in goede banen te leiden volgt een studie naar de optimale verhouding tussen wandelaar en fifietser in dit gebied. Een onderzoek naar de herinrichting van de Gedempte Gracht moet duidelijijk maken of de fifiets tijijdens drukke winkel- momenten daar, in plaats van de Grote Marktstraat, vrijij baan kan worden geboden.
Buiten de woonwijijken moet verkeer goed kunnen doorstromen. Daarom werken we aan ongelijijk- vloerse kruisingen op de Lozerlaan en de Erasmusweg, en de verbetering van het Hildebrandplein. Ook verlenen we desgewenst ondersteuning aan Rijijswijijk en Wassenaar om ook de doorstroming van de Beatrixlaan en de N44 en de bereikbaarheid van die plaatsen en Den Haag te verbeteren.
Met innovaties vanuit het Smart City-programma wordt verkeer snel naar beschikbare parkeer- ruimte geleid om onnodig zoekverkeer te voorkomen. Park & Ride en Park & Bike voorzieningen spelen hierbijij een belangrijijke rol en worden dan ook geoptimaliseerd. Bijij evenementen en strand- dagen wordt er extra aandacht besteed aan de afhfhandeling van verkeersstromen. Zeker bijij evenementen in en rondom de Sportcampus Zuiderpark wordt volop ingezet om de daarmee samenhangende parkeerdruk in omliggende wijijken tegen te gaan. Hierbijij kan gedacht worden aan shuttle services van Park & Rides en parkeergarages in de omgeving.
In onze stad is geen ruimte voor een helikopterhaven, dat betekent dan ook dat we onze steun voor de helihaven in Ypenburg intrekken.
30 COALITIEAKKOORD 2018 - 2022