Parkeren De groei van de stad zorgt ook voor een stevige parkeerdruk in woonwijijken. Om de leefbfbaarheid te verbeteren, worden er de komende jaren dan ook maatregelen genomen. Bijij nieuwbouwprojecten moet een parkeeroplossing worden aangeboden en daar worden geen parkeervergunningen op straatniveau uitgegeven. Voor deze projecten kan de parkeernorm vervangen worden door een gebiedsgerichte mobiliteitsnorm, waarbijij de ontwikkelaar ruimte heeft deze met (deel)auto’s en -fifietsen en OV-arrangementen in te vullen. In andere wijijken steunen we initiatieven zoals de leefstraten en deelauto’s. Het bestaande vergunningenbeleid wordt geëëvalueerd op basis van effffectiviteit en draagvlak. Ook wordt meegenomen hoe bewonersvergunningen in een groter gebied, tot maximaal een stadsdeel, gebruikt kunnen worden, wordt het bijijkopen van bezoekersuren goedkoper en uitgebreid met 20%. Bijij de evaluatie van het vorig jaar ingevoerde vergunningparkeren in het Geuzen- en Staten- kwartier en het havengebied in Scheveningen gaan we een draagvlakonderzoek houden naar de wenselijijkheid hiervan. Ook de leefbfbaarheidseffffecten worden hierbijij meegenomen. Als blijijkt dat het draagvlak ontbreekt, dan wordt de uitbreiding teruggedraaid en gezocht naar alternatieve maatregelen om de parkeerdruk te verlagen. De uitbreiding van het vergunningparkeren op niet-marktdagen in delen van Transvaal en Schilderswijijk wordt teruggedraaid. Op een later moment wordt er een nieuw draagvlakonderzoek gehouden naar de wenselijijkheid hiervan. Er komen twee pilots met bezoekersparkeren in de Keizerstraat en op de Denneweg. In de Keizerstraat wordt de maximale parkeerduur drie uur gedurende de hele dag. Op de Denneweg zal vanaf 18:00 uur een maximale parkeerduur van vier uur gelden voor bezoekers. Ook onderzoeken we hoe de parkeerlasten en de administratieve lasten voor ondernemers met een onderhoudsbedrijijf omlaag kunnen worden gebracht. In wijijken waar de parkeerdruk na het invoeren van vergunningparkeren is toegenomen, kunnen maatregelen worden genomen zoals een stop op het uitgeven van tweede en verdere parkeer- vergunningen. Indien de parkeerdruk boven de 100 procent blijijft, wordt onderzocht of een ondergrondse parkeergarage tegen een hoger parkeertarief wenselijijk is. In het Geuzenkwartier komt een bewonersparkeergarage onder het St. Aldegondeplein. Hierdoor ontstaat ruimte voor groenvoorzieningen, ondergrondse afvalcontainers en andere, met de buurt in te vullen, voorzieningen. De pilot Groen-Gele Zones wordt voortgezet en bijij positieve beoordeling uitgebreid naar andere niet kernwinkelgebieden zoals de Hoefkfkade. Parkeerregelingen voor mantelzorgers en vrijijwilligers bijij sportverenigingen worden, als dat nodig is, geoptimaliseerd. COALITIEAKKOORD 2018 - 2022 31